LESNÍ ŠKOLKAŘI V ČR MOHOU ROČNĚ PĚSTOVAT 300 MILIONŮ KUSŮ SADEBNÍHO MATERIÁLU LESNÍCH DŘEVIN
Publikováno dne: 4. 12. 2018

Čistá produkční plocha určená pro pěstování sadebního materiálu lesních dřevin v ČR má výměru přes 1 600 ha. Část z těchto ploch však není využitá a z důvodu poklesu poptávky po prostokořenném sadebním materiálu dokonce dochází k redukci výměry školek na minerální půdě. Krytokořenný sadební materiál se pěstuje kratší dobu a i produkce z hektaru je vyšší než u prostokořenných výpěstků. Současně se stoupajícím zájmem o listnaté dřeviny razantně propadl prodej smrku, který se pěstuje až čtyři roky a souběžně s výsadbyschopnými jedinci je tak nutné mít rozpěstované další dva až tři ročníky nedospělých rostlin pro budoucí školkování
a dopěstování sazenic. Listnaté sazenice se pěstují kratší dobu (většinou dva roky) a počty expedovaných jedinců z hektaru jsou vyšší. S těmito změnami ve struktuře produkce tak narůstají další možné kapacity pro pěstování. Budoucí nabídka sadebního materiálu je tak spíše než nedostatkem ploch limitována dostatkem kvalitního osiva, které se dá v případě listnáčů jen obtížně a draze skladovat.

Také je nutné zmínit skutečnost, že až na výjimky pěstují školkaři sadební materiál bez dlouhodobé objednávky či jiného závazného zadání ze strany vlastníků a správců lesa. Nejistota, zda se nakonec produkce použije pro obnovu lesa je obrovská a riziko z případných ztrát je zatím jen na straně producenta. Předem domluvené smluvní pěstování by situaci velmi pomohlo a vlastník lesa by mohl mít sadební materiál připravený i pro jeho konkrétní podmínky.

Kolik jsou tedy školkaři v ČR schopni ročně vypěstovat? „Za stávajících okolností bychom mohli produkovat i více než 300 milionů kusů sadebního materiálu ročně. Je ale otázkou, zda by to byli majitelé lesa schopni vysázet. Je bezpodmínečně nutné nejdříve vědět, co máme pěstovat a kdo to vysází. Snažíme se orientovat dle sporadicky zveřejňovaných prognóz a výhledů potřeby sadebního materiálu, ale nezbytná je také spolupráce ze strany vlastníka či správce lesa.
Za současného stavu již není možné shánět sazenice až v průběhu jarní expedice a ještě se divit, že daný původ či velikost není k mání,“ uvedl Přemysl Němec, předseda Sdružení lesních školkařů.

Lesní školky sice produkují sadební materiál, ale obnovu lesa má ve svých rukách vlastník.
Ten disponuje se zdroji osiva, má vliv na jejich sběr a po napěstování v lesní školce rozhoduje, jak se sadební materiál k obnově lesa využije.

Sdružení lesních školkařů ČR, z.s.